Bugun...
Site Haritaları Twitter Sayfamız Facebook Sayfamız
SON DAKİKA
[22:34] Takla attı, aydınlatma direğini devirdi... -- [21:54] Asansörde mahsur kaldılar -- [21:23] ÜNİVERSİTELİ GENÇLERİN YAYLA MACERASI KABUSA DÖNDÜ ! -- [18:56] TEDBİR ALINACAK SÖZÜ HAVADA KALDI -- [18:53] Kömüre yüzde 35 zam! -- [18:50] KARAYOLLARINDAN ALT GEÇİT TALEP EDİLECEK -- [18:48] Karasu’ya talih kuşu kondu… -- [18:41] ATIK PİL TOPLAMA EĞİTİMİ VERİLDİ -- [18:40] Elektrik faturası cep yakıyor -- [18:34] Başkan Yiğit Bakan Yılmaz’dan yurt istedi --
Röportajlar
"Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütüyoruz"

Gazetemiz yazarı İlhami Atasever, “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM)” Müdürü Kadir Öksüz ile röportaj yaptı.

27.2.2017 - 10:52
1199 kez okundu
0 bekleyen yorum
1 onaylı yorum

İlhami Atasever: Sayın Müdürüm kısaca kendinizi tanıtır mısınız? Rehber öğretmen misiniz? Yüksek lisans çalışmalarınız var mı?

Kadir Öksüz: 1970 Yılında Düzce’nin Kaynaşlı İlçesine bağlı Altun Köyde doğdum. 1991 Yılında Düzce İmam Hatip Lisesinden mezun oldum. 1997 Yılında Samsun 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünden mezun oldum.1998 Yılında Düzce’de göreve başladım. Düzce’nin farklı okullarında öğretmenlik ve idarecilik yaptım. Evliyim ve iki çocuk babasıyım. Rehber Öğretmenim. Yüksek lisans çalışmam yok.

İlhami Atasever: “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi’ne (RAM)” müdür olarak ne zaman atandınız? Merkeziniz Düzce’de hangi tarihte kuruldu, adresiniz neresi ve iletişim telefonlarınız nedir?

Kadir Öksüz: Merkezimize 08.12.2014 tarihinde atandım, aynı tarihte göreve başladım. Merkezimiz 1995 tarihinde kuruldu. Adresimiz Fevziçakmak Mahallesi 5490. Sokak, Numara 9. Merkez Düzce‘dir. Merkezimizin Telefonu: 0380 5247502’dir

İlhami Atasever: “Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM)” ne demek? Neyi araştırıyorsunuz? Kime rehberlik yapıyorsunuz? Hedef kitleniz kim?

Kadir Öksüz: “Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM)” İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı olarak hizmet veren resmi bir kurumdur. Her türlü çalışmalarla birlikte ildeki özel eğitim gerektiren bireylerin tanılanmaları, bu bireylere yönelik rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini yürüten bir kurumdur.

Eğitim-öğretim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etkin ve verimli şekilde yürütülmesini sağlar. Kurumumuza eğitsel inceleme ve tanılama amaçlı başvuran her türlü bireye, rehberlik ve psikolojik danışma amaçlı destek almak isteyen her bireye rehberlik yapar. Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle, özel eğitimle ilgili, ilimizde her türlü ihtiyaç, eğitim gereksinimi, okulların, öğretmenlerin ihtiyaç ve beklentilerine yönelik araştırmalar yapar. İlimizde bulunan eğitimle ilgili tüm kurumlar, okullar, eğitimciler ve öğrenciler hedef kitlemizdir.

İlhami Atasever: Tanılama, yönlendirme ve yerleştirme kavramlarını açıklar mısınız?

Kadir Öksüz: Tanılama: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin tüm gelişim alanlarındaki özellikleri ile, yeterli ve yetersiz yönlerinin, bireysel özelliklerinin ve ilgilerinin belirlenmesi amacıyla tıbbi, psiko-sosyal ve eğitim alanlarında yapılan değerlendirme sürecidir.

Yönlendirme: Özel eğitime ihtiyacı olan bireyin eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucuna göre en az sınırlandırılmış eğitim ortamı ve özel eğitim hizmetine karar verilerek eğitim planı ve özel eğitim değerlendirme kurul raporu hazırlanmasını içeren bir süreçtir.

Yerleştirme: “İl özel eğitim hizmetleri kurulu” Rehberlik araştırma merkezi bünyesinde oluşturulan “Özel eğitim değerlendirme kurulu” raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmi okula, kuruma, sınıfa, evde eğitime veya evde bakım hizmetine yerleştirebilir. Bu karara yerleştirme denir.

İlhami Atasever: Yeni hizmet binanıza ne zaman taşındınız, hizmet binanızın avantajları nelerdir?

Kadir Öksüz: Merkez binamıza 5 Mayıs 2016 tarihinde taşındık. Taşındığımız binamız tip projedir, yani verdiğimiz hizmetin niteliklerine uygun olarak tasarlanmış binadır. Merkez binamızın 2035 metrekare kullanım alanı vardır. 33 birimi bulunmaktadır. Tüm personelimizin rahatlıkla çalışabileceği konuma sahiptir.

İlhami Atasever: Gerek öğretmen, gerekse yönetici olarak neden “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nitercih ettiniz?

Kadir Öksüz: Merkezimiz, alanında hizmet veren ilimizde tek olan bir kurumdur. Merkezimiz, öğrencilerin eğitsel incelemesi ve tanılamasının yapıldığı, engelli öğrencilerin eğitsel tanılamasının yapılarak yönlendirildiği bir kurumdur. Ayrıca merkezimiz, ilimizde bulunan tüm okullarla işbirliği yapan ve bu eğitim kurumlarına katkı sunan bir kurumdur. Böyle hizmetleri olduğu için yönetici ve öğretmen olarak bu kurumu tercih etmiş bulunuyorum.

İlhami Atasever: “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi” Bakanlık olarak nereye bağlı?

Kadir Öksüz: “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi” Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi bir kurumdur Merkezimiz “Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğüne” bağlı olarak hizmet yürütmektedir.

İlhami Atasever: Merkezinizin kuruluş amacı nedir?

Kadir Öksüz: Merkezimizin kuruluş amacı, ilimizde bulunan eğitim kurumlarının rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde sürdürülmesine yardımcı olmak ve özel eğitim öğrencilerinin inceleme, tanılamalarını yaparak bu öğrencileri uygun olan eğitim kurumlarına yönlendirmektir.

İlhami Atasever: “Uygun olan eğitim kurumlarına yönlendirmek” ne demek? Kim, kimi yönlendirecek? Nasıl olacak bu iş? Bu konuyu örnek vererek açar mısınız?

Kadir Öksüz: Uygun olan eğitim kurumlarına yönlendirmek demek, öğrencinin engel durumuna ve özel eğitim ihtiyacına göre eğitim alabileceği okulu ifade etmektedir. İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde oluşturulan “İl Özel Eğitim Hizmetleri Kurulu” tanılaması yapılmış olan öğrencileri yukarıda da ifade ettiğim gibi öğrencinin özel eğitim ihtiyacına uygun okula, sınıfa veya programa (Kaynaştırma eğitim programı gibi) yönlendirecektir. Konuya bir örnek verecek olursak, ilkokul 1. Sınıfa başlayan bir öğrenci olsun, bu öğrenci okula başlayalı 6 ay oldu, ancak akranları gibi okuma yazmaya geçemedi ve diğer akademik konularda da bir ilerleme kaydedemedi diyelim. Bu öğrencinin sınıf öğretmeni tarafından eğitsel değerlendirme formu doldurularak, okul müdürünün onayıyla kurumumuza yönlendirildiğini düşünelim. Bu öğrencinin eğitsel değerlendirme formu, uzman öğretmenlerimiz tarafından inceleniyor, öğrenciye ve velisine randevu tarihi veriliyor. Bu randevu gününde öğrenci inceleniyor, zeka testi uygulanıyor, bu testin sonucuna göre öğrencinin hafif düzey zihinsel engelli olduğu tespit edildiğini düşünelim. Bu öğrenci önce RAM’ın “özel eğitim değerlendirme kurulunda” incelenerek bir üst kurul olan “İl özel eğitim hizmetleri kuruluna” getirilmekte ve bu kurulda nihai karar verilerek öğrencinin bulunduğu sınıfta kaynaştırma öğrencisi olarak yani ihtiyacına uygun özel eğitim tedbirleri alınarak eğitilmesine karar verilmektedir. Tanılama, yönlendirme ve yerleştirme süreci böyle olmaktadır.

İlhami Atasever: “Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezi’ne” öğrenci yönlendirme şartları nelerdir?

Kadir Öksüz: Okul idarecileri, öğrenciler için hazırlanan eğitsel değerlendirme formlarını Merkezimize yönlendirirler. Bu eğitsel değerlendirme formları, Merkezimizde incelenmekte ve öğrencilerin tanılanması için randevu verilmektedir. Destek eğitim, rapor isteği müracaatları için Milli Eğitim Bakanlığımızın e-randevu sisteminden randevu alınarak Merkezimize müracaat edilmektedir. Ayrıca veli veya öğrenciler merkezimize doğrudan gelip müracaat ederek de imkanlar ölçüsünde rehberlik hizmeti alabilmektedirler.

İlhami Atasever: Hizmet verdiğiniz bireyler, merkezinize nasıl ulaşıyor? Bu konuda zorluk yaşanıyor mu?

Kadir Öksüz: Çok önemli bir soru sordunuz. Merkezimizden hizmet alan bireylerin çoğu engellidir. Kurumumuz şehir merkezine yaklaşık 3 km uzaklıkta. Engelli bireyler kurumumuza gelirken ulaşımda zorluk yaşıyorlar. En önemli ulaşım zorluğu da şehrimizin kalıcı konutlar bölgesinden merkezimizin olduğu yere direkt olarak otobüs seferlerinin olmaması! Bu konuda İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz vasıtasıyla Düzce Belediyesine müracaat ettik. Resmi yazılar yazdık ancak henüz sonuç alamadık. Otobüs seferleri merkezimizde çalışan personel için de gerekli. Bulunduğumuz bu bölgede 9 tane daha okul var. Bu bölgede ayrıca Kültür Merkezi, Emniyet müdürlüğü, Adliye, Özel idare, Göç idaresi, öğrenci yurtları, Belediyenin birimleri gibi başka kamu kurumları da var. Belediyemizin imkanları nedir bilemem ama, özellikle kalıcı konutlar bölgesinden, bulunduğumuz Fevziçakmak Mahallesindeki bölgeye direkt olarak otobüs seferleri başlatılmalıdır. Bu konunun değerlendirilerek bir an önce halledilmesi vatandaş açısından çok iyi olur diye düşünüyorum.

İlhami Atasever: Kurumunuzdaki mesai saatleriniz nasıl, hizmet şekliniz konusunda bilgi verebilir misiniz?

Kadir Öksüz: Kurumumuz 08:30-17:30 saatleri arasında hizmet vermektedir. Kurumumuzda iki hizmet birimimiz vardır. Biri “rehberlik hizmetleri bölümü” diğeri “özel eğitim hizmetleri bölümüdür.” Öncelikle okullardan yönlendirilen öğrenciler “Rehberlik Hizmetleri Bölümüne”, “Özel Eğitim Rehabilitasyon” merkezlerinden yönlendirilen öğrenciler ise “Özel Eğitim Hizmetleri Bölümümüze” yönlendirilerek hizmet alabilmektedirler.

İlhami Atasever: Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezinde hangi tür tanılama testleri uygulanıyor? Yapılan bu testler yardımıyla ne gibi hizmetler gerçekleştiriyorsunuz?

Kadir Öksüz: Merkezimizde “Stanford-Binet”, “Wısc-r”, “Leiter”, “Denver” zeka testleri uygulanabilmektedir. Bu testler sayesinde öğrencilerin “zihinsel performansını”, “zihinsel engelliliğini,” ya da “genel zihinsel performansa bağlı üstün yetenekliliğini” tespit edebiliyoruz. Yapılan bu tespitlere göre eğitsel yönlendirmeler yaparak raporlar hazırlayabiliyoruz. Genel zihinsel yeteneğin dışında başka bir tanılamaya gerek duyuluyorsa örneğin; “bedensel, İşitme, görme engelliliği” gibi. Bireyi o zaman hastanelere yönlendirerek tanılamaların yapılmasını, yapılan tanılamalara göre de eğitsel yönlendirmeleri ve özel eğitim desteği planlarını çıkarabiliyoruz.

İlhami Atasever: Kurumunuzda hangi uzmanlar görev yapıyor?

Kadir Öksüz: Kurumumuzda 9 rehberlik uzmanı, 10 özel eğitim uzmanı görev yapmaktadır.

İlhami Atasever: Kurum olarak kamuoyu tarafından yeterince biliniyor musunuz? Bu konuda ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz veya kurumunuzu tanıtıcı çeşitli etkinlikler yapıyor musuz?

Kadir Öksüz: Kurumumuzu tanıtıcı “web sitemiz” var. Web sitemiz aracılığıyla kurum bilgilerimizi, verilen hizmetleri tanıtabiliyoruz. Bulunduğumuz yere yeni taşındığımız için adres bilgilerimizi, İlimizde bulunan tüm kamu ve kuruluşlarına resmi yazılarla bildirdik. Ayrıca kurumumuza taşındığımız tarihlerde tanıtım programı gerçekleştirdik. Tanıtım programımıza basın yayın kuruluşları da katıldı. İnşallah sizlerin de yardımlarıyla hizmetlerimizi ve faaliyetlerimizi vatandaşlarımıza daha iyi anlatmaya çalışacağız.

İlhami Atasever: Merkezinizden yönlendirdiğiniz öğrencilere özel eğitim anlamında ne gibi hizmetler sunuluyor?

Kadir Öksüz: Öncelikle şu bilgilendirmenin yapılması gerekiyor. Kurumumuz “eğitim veren bir kurum değil, eğitsel tanılama yapan bir kurumdur.” Kurumumuzda eğitsel incelemesi ve tanılaması yapılan öğrenciler engel türlerine, engellilik oranlarına, yaş, sınıf düzeylerine ve adreslerine göre eğitim kurumlarına yönlendirilmektedir. Bu kapsamda İl Milli Eğitim Müdürlüğümüze bağlı resmi özel eğitim okulları vardır. “Yeşil Düzce Özel Eğitim Uygulama Merkezi ve İş Eğitim Merkezi”, “Düzce Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi”, “Özel Eğitim Uygulama Merkezi ve İş Uygulama Merkezi”, “Özel Eğitim Anaokulu” ve “Bilim ve Sanat Merkezi” gibi.

Bu resmi özel eğitim okullarının dışında bazı okulların bünyesinde açılan özel eğitim sınıflarına da öğrenciler yönlendirilmektedir. Örneğin; “Toki Mehmet Akif Ersoy İlkokulunda” bulunan “İşitme Engelliler” sınıfı, Beyciler ortaokulunda bulunan “Zihin Engelliler Özel Eğitim Sınıfı” gibi. Resmi özel eğitim okulu ve özel eğitim sınıflarında özel eğitim öğretmenleri eğitim vermektedirler. Okulların herhangi bir kademesinde bulunan öğrencilere de ihtiyaca binaen kaynaştırma eğitimi raporu çıkartılarak normal olan öğrencilerle aynı sınıfta özel eğitimden yararlandırmaları mümkün olabilmektedir. Ayrıca öğrencilerin özel eğitim ihtiyaçlarına yönelik resmi olmayan “özel eğitim rehabilitasyon” kuruluşlarına da destek eğitim amaçlı yönlendirilmeler yapılmaktadır. Ancak bu yönlendirmeler hastanelerden alınan sağlık kurulu raporlarındaki engel durumuna (En az 0/020) göre yapılabilmektedir. Bu yönlendirme raporları 1 yıllık çıkarıldığı için destek eğitim raporları her yıl yenilenmektedir.

İlhami Atasever: Düzce’de bulunan özel eğitim rehabilitasyon merkezlerine 1 yılda kaç öğrenci yönlendiriyorsunuz?

Kadir Öksüz: Bu merkezlere 1 yıl içerisinde yaklaşık 1600 öğrenci yönlendiriliyor.

İlhami Atasever: Düzce Rehberlik ve Araştırma Merkezinde toplam kaç personel görev yapıyor?

Kadir Öksüz: Kurumumuzda 2 yönetici, 19 kadrolu öğretmen, ikisi engelli olmak üzere 3 kadrolu hizmetli, 2 İşkur personeli olmak üzere toplam 26 personel görev yapmaktadır.

İlhami Atasever: Merkezinizde yapmış olduğunuz ve devam eden projelerden kısaca bahseder misiniz?

Kadir Öksüz: Kurum olarak Düzce İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve diğer okullarla ortak projeler yürüttük. Avrupa Birliği ülkelerinde bizim kurumumuz gibi emsal kurumlar olmadığından bağımsız bir proje yapamıyoruz. Onun için yukarıda da belirttiğim gibi şimdiye kadar ortak projelerde yer aldık. Şu anda da ilimizde göçmen öğrencilerin eğitime kazandırılmasıyla ilgili bir proje üzerinde çalışıyoruz.

İlhami Atasever: Merkezinizin başka ne gibi eğitim faaliyetleri var, bu konuda başka neler söylemek istersiniz?

Kadir Öksüz: Merkezimiz uzmanları eğitim kurumlarından gelen çağrılar ve resmi yazılar kapsamında birçok okulda öğrencilere, öğretmenlere ve velilere yönelik rehberlik, psikolojik danışma ve özel eğitim alanlarında eğitimler vermekte, seminerlere, eğitim organizasyonlarına katkı sağlamaktadırlar. Ayrıca hizmet içi eğitim kapsamında da öğretmenlerin niteliklerini artırmaya yönelik düzenli kurs faaliyetlerine katkı sağlamaktadırlar. Bu yıl ilk olarak ilimizde bulunan tüm ortaokullarda ve ortaöğretim okullarında ziyaret programı kapsamında öğrencilere rehberlik faaliyetleri ve özel eğitimi destekleme anlamında çalışmalar yapmaktadırlar.

İlhami Atasever: İlimizdeki kaç engelli var sayı olarak bu belli mi?

Kadir Öksüz: Bu sayı belki Türkiye İstatistik Kurumu “Tuik” olarak bellidir ama isim, adres ve engel çeşidi olarak bilmiyoruz. Biz, kurum olarak ancak bize müracaat edenleri biliyoruz. Bu sayı resmi olarak mevcuttur. Bu kapsamda kurumumuzda inceleme yaptığımız 3617 inceleme dosyası vardır. Her yıl tanılaması yenilenen özel eğitim rehabilitasyon kurumlarından destek eğitim alma amaçlı yönlendirilen öğrenci sayısı (Farklı engel gruplarından oluşan sağlık kurulu raporlarına bağlı toplam engel grubu) 1613’tür. Ayrıca son bir yıl içerisinde incelemesini yapıp resmi özel eğitim okulu (Yeşil Düzce Özel Eğitim Okulu, Özel Eğitim Meslek Eğitim Merkezi gibi) özel eğitim sınıfı, kaynaştırma eğitimi ve evde eğitim için yönlendirilen toplam öğrenci sayımız ise 496’ dır.

İlhami Atasever: Sayın müdürüm güzel bir röportaj oldu. Halkımız tarafından çok fazla bilinmeyen Düzce “Rehberlik ve Araştırma Merkezi’ni (RAM)” vatandaşın da anlayabileceği şekilde ayrıntılı olarak anlattınız. Şahsen ben bilgilendim ve memnun kaldım. Devletin eğitime verdiği değeri, gelinen noktayı bizzat yerinde gördüm. İmkan olsa da herkes görse. Özellikle ilgili ve resmi kurum çalışanları buraları yakından görse ve tanısalar. Sizlere, kurumda görev yapan tüm arkadaşlarınıza teşekkür ederim, başarılarınızın devamını dilerim. Son olarak söylemek istediğiniz başka bir şey var mı?

Kadir Öksüz: Teşekkür ederim. Öncelikle bu röportaj ile kurumumuzun kamuya tanıtılmasında göstermiş olduğunuz katkıdan dolayı sizlere, şahsınızda Düzce’nin Sesi gazetesine, bu röportajın gerçekleşmesi için müsaade eden başta valimiz sayın Zülkif DAĞLI’ya ve İl Milli Eğitim Müdürümüz Murat YİĞİT’e, kurumumuz ve şahsım adına teşekkürlerimi arz ederim.

 


Facebook Yorumları
HALKIN KÜRSÜSÜ
1199 kez okundu
0 bekleyen yorum
1 onaylı yorum
  SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
Katılıyorum   Katılmıyorum
%56,00

Vatandaş

3.3.2017 - 12:08:53

Rehber öğretmen misiniz? Yükseklisans çalışmanız var mı? Nasıl bir soru sorma şekli.Kısaca kendinizi tanıtırmısınız dersiniz, kişi tanıtır.

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Duzceninsesi.com.tr sorumlu tutulamaz.

Facebook Sayfamız Twitter Sayfamız Google+ Sayfamız Youtube Sayfamız Site Haritaları

ÇOK OKUNANLAR