Bugun...
Site Haritaları Twitter Sayfamız Facebook Sayfamız
SON DAKİKA
[16:24] YIĞILCA İL BİRİNCİSİ -- [15:57] Çocuk Arılar DAGEM’de -- [15:54] "Yeşil altın"da kritik ay -- [14:01] Traktör ile otomobil çarpıştı: 2 yaralı -- [13:57] MEYDANLAR DOLDU TAŞTI -- [11:52] ÖZLÜ'NÜN SANDIĞI TULUM ÇIKARTTI -- [10:58] ESNAF YOL KAPATTI -- [08:35] Tam liste; işte parlamentoya giren 600 milletvekili -- [07:10] 16 yıldır kesintisiz Erdoğan -- [00:38] Düzce'nin Seçimi...AK Parti 2 - MHP 1 --
Röportajlar
Büyük Türkiye Projesi Yüksek Hızlı Tren

Gazetemiz yazarı İlhami Atasever, “’Yüksek Hızlı Tren’ hattının Düzce’den geçmesi lazım ve bunun için de Alternatif hat vardır” diyen “Düzce Meslek Yüksek Okul Müdürü Prof. Dr. Ayhan Şamandar” ile röportaj yaptı.

22.1.2018 - 09:19
1664 kez okundu
0 bekleyen yorum
1 onaylı yorum
Büyük Türkiye Projesi Yüksek Hızlı Tren

Düzce Üniversitesi Mehmet Akif Ersoy Eğitim ve Kültür Merkezi İstiklal Konferans Salonu’nda 10 Nisan 2017 tarihinde, Düzce Üniversitesi, Düzce Belediyesi ve Düzce Valiliği işbirliğiyle “Yüksek Hızlı Tren (YHT)çalıştayı yapılmıştı.  

Programa; Düzce Milletvekili Ayşe Keşir, Düzce Belediye Başkanı Mehmet Keleş, Düzce Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları Genel Müdür Yardımcısı İsmail H. Murtazaoğlu, protokol üyeleri, konusunda uzman yerli ve yabancı konuklar, öğretim elamanları, öğrenciler ve basın mensupları katılmıştı.

Bu konunun daha iyi anlaşılması adına Düzce Üniversitesi öğretim üyelerinden, Düzce Meslek Yüksek okul müdürü Prof. Dr. Sayın Ayhan Şamandar ile bir röportaj yapılması gerektiğini düşündüm. Soruları tek tek soralım ve alınacak olan cevaplar da net olsun ve vatandaşımızı bu konuda bilgilendirelim istedik.

Bu röportajda; “Yapılması planlanan ‘Yüksek Hızlı Tren’(YHT) hattı Düzce’den geçiyor mu, geçmiyor mu? Geçmiyorsa geçmesi için alternatif proje var mı? Geçmezse olumsuzlukları, geçerse avantajları nelerdir? Hali hazırda planlanangüzergah Düzce ve Türkiye için uygun mu? Uygun değilse neden değil?” Alternatif güzergahın avantajları ile ilgili cevapları bulacaksınız.

Sayın hocam yapılması planlanan “Yüksek Hızlı Tren” hattı Düzce’den geçiyor mu? veya “Yüksek Hızlı Tren” hattı güzergahı nereden geçecek?

Hayır. “Yüksek Hızlı Tren” hattı Düzce’den geçmiyor. Ankara-İstanbul YHT hattı Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul güzergahından geçecek şeklinde planlanmıştır.

Planlanan bu güzergah gerçekleşirse Yüksek Hızlı Tren (YHT) nerelerde duracak şekilde planlanmaktadır?

Bu güzergahta YHT yalnızca Ankara-Sakarya ve İstanbul illerinde duracak şekilde planlanmaktadır.

Planlanan güzergah çok zor bir güzergah değil mi? Planlanan bu güzergah aynı zamanda çok sayıda tünel açılması gereken bir arazi değil mi? Deprem hattı da göz önünde bulundurulduğunda bu hat uygun bir hat mı?

Çok doğru söylüyorsunuz. Maalesef planlanan Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul hattı üzerinde özellikle Mudurnu vadisi mühendislik açısından çok zor bir topoğrafyaya sahiptir. Bu güzergahta 49 adet tünel bulunmaktadır ve toplam uzunluğu 71365 metredir. Yine bu hatta 25 adet viyadük bulunmaktadır ve toplam uzunluğu 13770 metredir. Tünel ve viyadükler projenin yapım maliyetlerini çok fazla arttırmaktadır. Aynı zamanda bu güzergah Kuzey Anadolu fay hattının da tam üstündedir. Mevcut projede 30 km. boyunca YHT faya paralel gitmekte olduğundan bu durum deprem açısından çok ciddi bir risk taşımaktadır.

Belli ki siz bu konuda araştırma yapmışsınız. Bu güzergahın maliyeti hakkında yapılmış fizibilite çalışması var mı?

Evet bu konuda bilgi sahibiyim ve fizibilite çalışması var tabi. Yaptığım araştırmaya göre bu güzergahın maliyeti TCDD tarafından 5.000.000.000 $ olarak hesaplanmıştır ve günde 23.328 kişinin taşınacağı bu güzergahın kendini amorti etme süresi 17 yılı bulmaktadır.

Peki yapılması planlanan bu güzergah için proje çalışmaları bitti mi? Sizin verdiğiniz bilgiye göre bu güzergah hem uygun değil, hem de pahalı bir yatırım. Alternatif olarak başka bir güzergah var mı?

Proje çalışması halen devam ediyor. Alternatif bir güzargah var. Ama ben, Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul güzergahına alternatif olarak, Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahını öneriyorum.

 Alternatif güzergahın hali hazırda planlaması yapılan bu çalışmadan farkı veya olumlu yönü nedir?

Alternatif güzergahın birçok olumlu yönü var ve önemini şöyle sıralayabilirim;

1-İstanbul, önerdiğimiz güzergah sayesinde büyümesini İzmit, Sakarya, Düzce, Bolu güzergahında yatay olarak sürdürecektir.

2-İstanbul’da 1 km2 de 3000 kişi, İzmit’te 1 km2 de 500 kişi, Sakarya’da 1 km2 de 200 kişi, Düzce’de 1 km2 de 140 kişi, Bolu’da 1 km2 de 35 kişi, Ankara’da 1 km2 de 200 kişi yaşamaktadır. Bu güzergahın getireceği avantajlar sonucunda İstanbul’un yatay olarak büyümesi ile iller arasındaki nüfus, ekonomi, turizm, sağlık, sanayi, vb. dengesizlikler düzelecektir.

3-Önerilen YHT güzergahındaki illerin TÜİK 2015 rakamlarına göre 81 il arasındaki gelişmişlik sıralaması şu şekildedir:

İstanbul 5. sırada, Kocaeli 23. sırada, Sakarya 2. sırada, Düzce 49. sırada, Bolu 3. sırada ve Ankara ise 17. sıradadır. Önerilen güzergahta yapılacak YHT illerin gelişmişlik sıralamaları üzerinde de olumlu bir etki oluşturacaktır.

4-Önerdiğim Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahı yaklaşık olarak 4.000.000.000 $‘a mal olmaktadır. Çünkü proje maliyetlerini arttıran tünel ve viyadük sayısı önermiş olduğum bu güzergahta daha azdır. Buna göre önerilen hat mevcut hattan 1.000.000.000 $ daha düşük maliyetlidir.

5-Önerilen Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahı İstanbul-İzmit-Sakarya-Düzce-Bolu-Ankara olmak üzere 6 ili birbirine bağlayacaktır. Ayrıca bu güzergahta yer alacak YHT hattından Zonguldak, Karabük ve Bartın illerinin de faydalanacağı düşünülürse birbiriyle ilişkili hale gelecek il sayısı 9 olacaktır. Ülkemizin nüfusunun üçte birinin faydalanacağı, toplamda 25.000.000 insanın ve günlük tek yönde 41.600 kişinin kullanacağı bu güzergahın kendini amorti etme süresi 8 yıl olacaktır!

6-D-100 (eski adı ile E5) ve TEM otoyolu Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahından geçmektedir ve Ülkemizin en yoğun kullanılan yolları konumundadır. Bu yollardaki yoğunlukta YHT’nin kullanılma potansiyeli için bir gösterge olarak kabul edilebilir. Önerdiğimiz güzergahın tercih edilmesi durumunda faal olan 2 karayolu ve 1 YHT hattı birbirini destekleyecektir. Herhangi bir kaza veya doğal afet esnasında ve ayrıca bakım onarım çalışmaları sırasında bu yollar ve YHT hattı birbirine alternatif olacak ve ulaşım hiç kesintiye uğramayacaktır.

7-Önerilen YHT hattı ile Bolu, Düzce Sakarya ve İzmit’te yaşayan insanlar Sabiha Gökçen ve 3. Havalimanına çok kısa bir sürede ulaşım imkanına sahip olacaktır.

8-Önerilen Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahında fay hattı sorun oluşturmayacaktır.

9-2050 yılı nüfus projeksiyonuna baktığımızda İstanbul’un nüfusunun 30.000.000 kişi olacağı tahmin edilmektedir. Bu durumda İstanbul’da çevre, alt yapı, güvenlik, istihdam, trafik, konut talebi, eğitim, sağlık vb. yaşamsal fonksiyonların koordine edilmesi daha da zorlaşacaktır. Sadece bu durum bile İstanbul’un çevresine yatay yayılması gerektiği sonucunu ortaya koymaktadır. İstanbul’a göç engellenecektir.

10-Önce yirmi dakika arayla gidecek olan bu YHT daha sonra 10 dakikada bir hareket edecektir. Bu durumda bu güzergahtaki şehirlerin birbiriyle irtibatı çok hızlı olacaktır. Ankara’dan Bolu’ya, Düzce’ye, Sakarya’ya veya İzmit’ten Bolu’ya, Ankara’ya bölgede müthiş bir hareket olacaktır. 6 il birbiri ile sürekli olarak irtibatlanmış olacaktır.

11-YHT’nin elektrikli olması nedeniyle ve araç kullanım oranında meydana getireceği düşüş sayesinde bu şehirlerdeki hava kirliliğine olumlu etkisi olacaktır.

12-YHT sayesinde trafik kazaları, can ve mal kaybı azalacaktır.

13-YHT sayesinde mazot ve benzinden tasarruf sağlanacaktır.

14-YHT sayesinde bu güzergahtaki iller hızlı, ekonomik, konforlu, güvenli ve çevreci bir ulaşıma sahip olacaktır.

Sizin anlattıklarınıza göre alternatif proje olarak önerdiğiniz güzergah kendisini daha kısa sürede mi amorti edecek ve devlete olan maliyeti daha mı az olacak?

 Aynen öyle. Bu proje devletimiz tarafından yap-işlet-devret olarak ihale edilirse güzergah avantajından dolayı çok fazla da taliplisinin olacağını düşünüyorum.

 YHT projesinin bölgemize ve Türkiye’ye sağlayabileceği avantajlar ne olabilir?

Bu proje Büyük Türkiye Projesidir. 3. Hava limanından sonra en çok kişinin kullanacağı bir proje olacaktır. Bugün 25 milyon insanın faydalanacağı, 33 yıl sonra yani 2050 yılında 50 milyon insanın faydalanacağı bir proje olacaktır.

Sizin dile getirmeye çalıştığınız bu alternatif proje ile Ankaranın batısında bir yoğunlaşma olmaz mı?

 Tabi ki bu kendiliğinden oluşacak zaten. Nüfusu en az 2.000.000 olan, otoyol ve YHT güzergahı üzerinde YHT’nin duracağı yeni bir şehir oluşacak. Bu durumda da halen Ankara’nın Kızılcahamam ilçesini de il yaparsınız olur biter. Böylece Ankara’nın büyümesi daha planlı olacaktır. Ankara’nın günden güne artan ve zorlaşan şehir trafiği azalacaktır. Kızılcahamam, Kazan ve Güdül çevresi bu yeni şehir için çok uygun görünmektedir. Ankara’nın hemen yanıbaşında oluşacak bu yeni şehir Ankara’ya nefes aldıracak ve modern şehirleşme açısından Ankara’nın geleceğini garanti altına alacaktır.

 Yakın bir gelecekte YHT ile ilgili bir çalıştay yapılacak mı?

İçinde bulunduğumuz yılın mart ayında Düzce Üniversitesinde YHT’nin Türkiye’ye ve bölgemize sağlayacağı avantajlar konusunda bir çalıştay yapılacağını biliyorum. Bunu da sizin vasıtanızla buradan duyurmuş olayım. Günü ve saati daha sonra kamuoyuna zaten duyurulur. 

Sayın hocam güzel ve faydalı bir röportaj oldu. Yüksek Hızlı Tren (YHT) ile ilgili olarak herkesin anlayabileceği şekilde ayrıntılı bilgiler verdiniz. Önemli noktalara değindiniz. Çok teşekkür ederim. Ayrıca söylemek istedikleriniz var mı?

Böyle önemli bir konuyu gündeme getirdiğiniz için asıl ben teşekkür ederim. Son olarak şunu söylemek isterim. Ankara İstanbul YHT güzergahının ülkemiz menfaati için yeniden gözden geçirilmesi gerekir diye düşünüyorum. Önerdiğim Ankara-Bolu-Düzce-Sakarya-İzmit-İstanbul güzergahının değerlendirmeye alınmasını isterim. Bu konu hem ülkemiz, hem ilimiz, hem de çevre iller için daha avantajlı olur diye düşünüyorum.

Öncelikle bu röportaj ile “Yüksek Hızlı Tren (YHT)” konusunda yeniden bir değerlendirme yapma fırsatı bulduk. Allah her şeyin hayırlısını versin. Devletimiz yapmaya çalıştığı bu tür hizmetleri her zaman halkının menfaatini düşünerek yapar. Yapılan işlerde hata olur mu? Olabilir tabi. Bizlerin görevi hatalı ve yanlış olduğuna inandığımız konularda fikirlerimizi ortaya koymak olmalıdır. Bizler de kendimize göre aklımızın erdiği, dilimizin döndüğünce inandığımız doğruları söylemeye çalıştık. Son söz devletimizindir. Bu konuda sizlere, şahsınızda Düzce’nin Sesi gazetesine teşekkürlerimi arz ederim.

 

 


Facebook Yorumları
HALKIN KÜRSÜSÜ
1664 kez okundu
0 bekleyen yorum
1 onaylı yorum
  SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!
Katılıyorum   Katılmıyorum
%51,92

Hasan SARI

22.1.2018 - 14:26:13

İnşallah yetkililer Öneriyi ciddiyetle inceleyip ülkemiz için hayati öneme sahiptir YHT. Gene aynı önemle maliyet ve faydalanan sayısı , şehirleşme ve kendini daha kısa sürede amorti etme kriterleri objektif olarak değerlendirilerek ülkemizin geleceğine yük değil lokomotif olur inşallah

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan Duzceninsesi.com.tr sorumlu tutulamaz.

Facebook Sayfamız Twitter Sayfamız Google+ Sayfamız Youtube Sayfamız Site Haritaları

ÇOK OKUNANLAR