KURBAN OLMASAYDI, BAYRAM OLMAZDI

Ne yani salt cana kıymak, kan dökmek bayram sebebi mi? Oysa bunun adı; kasaplıktır. O halde desene kasaplara her gün düğün-bayram… çünkü onlar bu işi her gün yapıyorlar. Bu takdirde kurbana, et, kıyma, köfte, kavurma bayramı mı diyeceğiz? Yok, yok, kurban çok farklı bir anlam, çok farklı bir hikmet derinliğine sahip olmalı. Ve kurbanın anlam ve amacını Rabbimiz tayin ve ta’lim buyurmuştur. “Kurbanın ne eti, ne de kanı Allah’a ulaşır, bilakis kurbandan Allah’a ulaşan, sadece ve sadece sizin takvanızdır/ duyarlılık ve sorumluluğunuzdur.”(Hacc,22/37) Haaa! demek ki, biz hayvanı kesiyoruz ama, kurban olan bizmişiz biz…. 

       O halde KURBAN NEDİR? 

Kurban, yakın olmaktır, yaklaşmaktır, kurbiyyettir. KİME?  Bize, bizden yakın olana, yüce Yaratana, Allah Teâlâya yakın olmaktır. Peki nasıl? Allahın kullarına, insanın insana, insanın hayvana ve eşyaya, ümmetin ümmete, insanın iman ve insan kardeşine yakın olmasıyla. Evet, evet tartışmasız bir gerçek şu ki, Allah bize şah damarımızdan daha yakındır.(Kâf,50/16) Eyvallah Rabbimiz bize şah damarımızdan daha yakın olduğuna göre ortadaki problem; insanın Rabbine yakın olup olmama veya olamama problemidir. Bu problemi çözen tek formül de TAKVADIR/sorumluluk ve duyarlılık hassasiyetimizdir. Zira Namaz, oruç, hac, umre, Kâbe, kıble, tavaf, kurban, kelime-i tevhid, zikir vs. ibadetler mutlak amaç değil; takva için, sorumluluk ve duyarlılığımız için araçtırlar, ahlâkımız için takviye ve destektirler. Ritüel içerikli bu ibadetlerimiz için Rabbimizin kullandığı genel kavram; ŞEÂİR’dir/sembollerdir, simgelerdir. Bu sembollerin nihai fonksiyonunu ise, KALPLERİN TAKVASI olarak tanımlıyor.(Hacc,22/32) TAKVA, duyarlılık ve sorumluluk bilincidir, bu da aklın, zihnin fonksiyonudur. Bu zihinsel sorumluluk bilgi ve bilincini harekete, eyleme dönüştürecek olan his, duygu ve heyecanı da verecek olan kalptir. İşte zihinsel bilgi ve bilinç, kalbin ona yüklediği duygu ve heyecanla birleşince hareket, eylem ve amele dönüşüyor. İlâhî projede bu eylem ve amelin Allah’a yükselmesini sağlayacak vasıta, vesile ise, o eylem ve amellerin SALİHÂT olmalarıdır.(Fatır,35/10) Salih amel ise, kendimiz dışındaki üçüncü şahısların veya nesnelerin hayatlarına olumlu anlamda dokunmamızdır.  “Ey iman edenler! Allah’ın şeâirine/simge ve sembollerine sakın saygısızlık etmeyin!”(Mâide,5/2) “Böylece, kim de Allah’ın bu sembollerini (hayatında) önceler, büyük saygı gösterirse; işte bu, evet tam da bu, KALPLERİN TAKVASINDANDIR.”(Hacc,22/32) Evet sürekli, ağzına kadar dolu, dolu yakın olmak anlamını içeren KURBAN, simgesel olarak hayvanı kesmektir amma gerçekte kurban olan/Allah’a yaklaşan, sorumlu ve duyarlı davranma bilinci kazanan insandır. Sorumlu ve duyarlı davranan, salih amel işleyen insan ise, Allah’a yakın olmayı hak eden kuldur. İşte bu yakınlık, bu kurbiyyet, bu kurban olmasaydı, bu bayramı kim hediye edebilirdi bize ve kim bu muhteşem organizasyonu dizayn edebilirdi? Ya Rab! sistemine kurban olayım! kurbanımı, kurbiyyete vesile kılan rahmetine kurban olayım, kurbiyyetimi de/kurbanımı da,ilâhî rızana vesile eyle! Zira biliyorum ki, Senin rızan, kullarının rızasında gizlidir. Âmennâ ve saddaknâ… Eğer Sana olan bu yakınlığımız, kullarına olan bu kurbiyyetimiz ve yarattıklarına olan bu muhabbetimiz olmasaydı; evet olmayacaktı; ne buradaki bayramımız ve ne de oradaki cennetimiz…

12.07. 2022

Mogadishu/SOMALİ

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Nuri Çalışkan - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Düzcenin Sesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Düzcenin Sesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Düzcenin Sesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Düzcenin Sesi değil haberi geçen ajanstır.